[origo] címlap hírek levelezés internet előfizetés [OK.hu]


Einstein buktája

Socratus - 2007. 04. 27. 17:52 Nyitóüzenet megjelenítése
előző 198/1057. oldal 195 196 197 198 199 200 201 következő Ugrás a(z) oldalra
1xű
2009. 08. 19. 15:37

Légyszíves írj le te magad, a saját szavaiddal egy olyan kísérletet, ahol megmérték a fény sebességét a Földhöz viszonyítva (ilyen az összes fénysebesség mérés), majd egy másik kísérletet, amelyben a Földhöz képest mozgó testen (vonaton, hajón, villamoson, repülőn, űrhajón) szintén megmérték a fénysebességet, és ugyanannyinak találták, mint a Földön mérve.

Gondolom, Elminster ezt azonnal megtesz, mihelyst ezeket a méréseket elvégzi.
Addig azonban marad a szakirodalom, amit kár saját szavakkal átfogalmazni.
1xű
cyprian
2009. 08. 19. 17:38

Valóban tévedtem, Maxwell a Römer-féle mérések pontosítása révén gondolta a Nap éterbeli sebességét kimutatni. A lényeg viszont változatlan, és megfelel a leírtaknak.
csillagász
2009. 08. 19. 19:50

Természetesen ez önmagában is baromság. Maxwell és az éterszél kérdése egy egészen más történet, semmi köze a Jupiterhez.
cyprian
2009. 08. 19. 20:27

Maxwell és az éterszél kérdése egy egészen más történet, semmi köze a Jupiterhez.

Bay Zoltán Válogatott tanulmányok, 261-262. oldaláról:

"Miközben a Jupiter körbemegy a pályján (kb 6 földi év alatt), a hozzánk érkező fény terjedési iránya változó szöget zár be a naprendszer mozgásának irányával. Változik-e eközben a mért fénysebesség? Jóval a relativitáselmélet felmerülése előtt javasolta Maxwell, hogy a Römer-szerű mérések pontosságának javításával meg lehetne határozni a bolygórendszer (Nap) sebességét a nyugvó éterben"

Amint látod, Maxwell javaslatának köze van a Nap éterbeli sebességéhez és a Jupiterhez. Ha tévedek, akkor Bay Zoltán is tévedett. Éterszelet pedig csak te írtad, ezt csak te tudod, miért hoztad ide?

A lényeg teljesen más, mint amin kötözködsz: demokritosz - egyébként egészen jó - kérdésére van válasz: ki lehet mérni a fénysebesség állandóságát a relativitáselméletétől függetlenül is.
csillagász
2009. 08. 19. 20:44

Nyilván sohasem fordult még elő, hogy egy okos ember tévedett. (Ne aggódj, nem rád gondoltam :-DDD)
cyprian
2009. 08. 19. 21:04

Ennyi?
Kifejthetnéd részletesebben, hogy Bay Zoltán miben tévedett, ha már nála okosabbnak tartod magad. :-))))
csillagász
2009. 08. 19. 21:14

Bay Zoltán nem tévedett, ráadásul - veled ellentétben - tudott magyarul.
cyprian
2009. 08. 19. 21:27

"Természetesen ez önmagában is baromság. Maxwell és az éterszél kérdése egy egészen más történet, semmi köze a Jupiterhez"

Én pedig úgy látom, hogy ezzel lebarmoltad Bay Zoltánt, ráadásul belezagyváltad az éterszelet is.
csillagász
2009. 08. 19. 21:38

Engem pedig fikarcnyit sem érdekel, hogy te mit hogyan látsz.
Privát Emil
2009. 08. 19. 22:18

"Szó van továbbá az MM kísérletről, amelyről már elismerték, hogy szintén nem bizonyíték a fénysebesség rendszerfüggetlenségére."

A "bizonyíték" jogtudományi fogalom, a természettudománytól idegen kifejezés, ott nem használatos.

Fogalmazd hát újra amit mondani akartál!

Privát Emil
2009. 08. 19. 22:36

"Ha egy nagy magasságból nulla kezdősebességgel leejtek egy testet, akkor az görbe pályán esik. A sebességvektora nem mutat a testet a Föld középpontjával összekötő egyenebe. "

Igen, mert a Földnek van "égi kísérője" is (a Hold), valamint a Föld-Hold rendszer a Nap hatása alatt áll, s a Nap egy galaxis része...
1xű
2009. 08. 24. 07:53

Igen, és a Föld forog is (amellett, hogy kering is).
1xű
demokritosz
2009. 08. 25. 08:24

1xű,

"Ha egy nagy magasságból nulla kezdősebességgel leejtek egy testet, akkor az görbe pályán esik."

A Föld felszínéről nézve görbe a pálya, éppen azért, mert amíg esik a test, addig a Föld elfordul.

"A sebességvektora nem mutat a testet a Föld középpontjával összekötő egyenebe. "

De, a sebességvektor a testet a Föld középpontjával összekötő egyenebe esik ekkor is.
1xű
2009. 08. 25. 09:19

De, a sebességvektor a testet a Föld középpontjával összekötő egyenebe esik ekkor is.

Attól függ, hogy mihez képesti sebességről van szó. Ha a Földhöz képesti, akkor nem.
1xű
demokritosz
2009. 08. 25. 20:49

1xű,

"Attól függ, hogy mihez képesti sebességről van szó. Ha a Földhöz képesti, akkor nem. "

A leeső test pályja a testet a Föld középpontjával összekötő egyenenesen marad. Ez nem viszonyítás kérdése. Ez tény. Az összekötő egyenes alakja lehet görbe is, ha a Föld felszínének egy pontjáról nézed. Mert a pálya alakja viszonylagos.
Privát Emil
2009. 08. 25. 23:06

"A leeső test pályja a testet a Föld középpontjával összekötő egyenenesen marad."

Nem a Föld tömegközéppontján átmenő egyenes mentén halad, hanem kb. a
Föld-Hold komplexum közös tömegközéppontja felé.

Megjegyzés: a demokritosz fedőnevű szellemileg korlátolt vén fasz tudtommal technikai okok miatt nem látja hozzászólásaimat, ami legyen az ő baja.
demokritosz
2009. 08. 26. 09:40

1xű,

Szerintem az vitathatatlan, hogy a Föld, a mi szűk kis világunkban a középpont szerepét játsza. A Föld felszínén, és kis magasságokban a Föld a központ. A függőleges irány és a vízszintes sík (pl a tó víztükre) mind-mind fontos szerepet játszik az életünkben. A házunk falát függőlegesre építjük, az étkező asztalunkat vízszintbe állítjuk, amely éppen merőleges a függőleges irányra. A focipályát szintén vízszintesre alakítjuk ki.

A függőleges irány pedig a Föld középpontja felé mutat a Föld minden pontján. Tehát a Föld és a Föld közepe a mi földi világunkban központként működik. Ebben nem tévedtek a régi gondolkodók.

Nyilván ezeknek a valóságos földi tapasztalatoknak köszönhető, hogy a Föld központi szerepét kiterjesztették a csillagok világára is, és az egész világmindenség középpontjának hitték a Földet. Ebben persze már tévedtek.

De ettől nem szűnt meg a Föld központi szerepe a Föld közelében.
demokritosz
2009. 08. 26. 09:57

1xű,

Erről jut eszembe.

Dr. Korom Gyula nagyszabású nyilvános előadást tartott vasárnap. Az előadás címe: Einstein tévedett.

Nem voltál jelen véletlenül?
1xű
2009. 08. 26. 17:54

Az összekötő egyenes alakja lehet görbe is

Itt tartunk.
Miről beszéljünk még?
1xű
1xű
2009. 08. 26. 17:56

Igen, már régóta tudom, hogy a Te világképed geocentrikus. Nem kell újra elmagyarázzad.
1xű
előző 198/1057. oldal 195 196 197 198 199 200 201 következő Ugrás a(z) oldalra