[origo] címlap hírek levelezés internet előfizetés [OK.hu]


Einstein buktája

Socratus - 2007. 04. 27. 17:52 Nyitóüzenet megjelenítése
előző 200/1057. oldal 197 198 199 200 201 202 203 következő Ugrás a(z) oldalra
1xű
2009. 08. 31. 10:34

Igen, de Te nem ezt mondtad.
Nem valamifélle középpontról, meg inerciálisan mozgó Földről volt szó.
Sok időt megspórolhattunk volna, ha megtanultad volna a fizika azon kis (nem túl bonyolult) részét, amihez hozzászólsz.
1xű
demokritosz
2009. 08. 31. 10:46

1xű

De, arról volt szó, hogy a Föld közelében a Föld egy középpontot jelent. Innen származik a Föld-középpontú világkép. Ez szerintem a Föld közelében helyes felfogás, csak nem kell kiterjeszteni az egész világra.

Ebbe kötöttél bele.
1xű
2009. 08. 31. 11:15

3926-ban ezt írtad:
A leejtettegy testek a Föld (közepe) felé esnek.

Erre mondtam, hogy nem.
Hanem, mint később írtam, ez annak kérdése, hogy milyen vonatkoztató rendszert használsz.
Ha speciális esetként a Föld középpntjához rögzített inerciarendszert használsz, akkor igen.
Ha azonban más rendszert, mint pl. a Föld felszínéhez rögzítettet, akkor nem. Szavaidból pedig az derült ki, hogy ilyen rendszerben gondolkozol, hiszen geocentrikus világképről beszéltél, amikor ezt a példát hoztad.
1xű

demokritosz
2009. 08. 31. 11:25

1xű

Nem értem, hogy ebből mit akarsz kihozni.
1xű
2009. 08. 31. 13:33

Mit nem értesz ezen?
Azt, hogy egy test pályája vonatkoztató rendszer függvénye?
És hogy a Föld felszíne nem inerciális vonatkoztató rendszer?
Tehát abban nem egyenes a leeső test pályája?
1xű
demokritosz
2009. 09. 01. 08:32

1xű

Az eredeti kérdés az volt, hogy a Föld, vagy a Föld középpontja a Föld kis környezetében központként működik-e. Vagyis, hogy jogos-e a Föld környezetében a földközéppontú gondolkodás.

Szerintem jogos, csak nem kell kiterjeszteni a Földtől távoli világra.

Én erről beszélek, te meg folyamatosan az inerciális renszerekről. Ezért írtam, hogy nem értem mit akarsz kihozni belőle.
1xű
2009. 09. 01. 09:05

Igen, a földközéppontú gondolkodás szerintem is jogos, a hétköznapi életben.
Pl. senki nem fogalmaz úgy, mikor a napkeltéről vagy a napnyugtáról beszél, hogy mihez képest hova forog a Föld, meg hasonlók.
Használjuk pl. a buszmegálló szót is, noha nem mondjuk, hogy a Földhöz képest áll meg ott a busz, hosz az magától értetődő.

Más a helyzet a fizikában, ahol egyesek azt firtatják, hogy mekkora a fény sebessége az említett buszon, a megállóban állva, vagy menet közben. Ilyenkor kell eltérni a hétköznapi nyelvtől, és percízen, a fizika szerint használni a fogalmakat. Mert ha ilyenkor is hétköznapi értelemben, pongyolán beszélünk, éles kritikákat kapunk, netán még le is barmolnak bennünket.
1xű.
demokritosz
2009. 09. 01. 09:56

1xű

"Igen, a földközéppontú gondolkodás szerintem is jogos, a hétköznapi életben."

Szerintem meg a fizikában is jogos. Csak nem az egész világra nézve, hanem a Föld környezetében.
1xű
2009. 09. 01. 15:15

Ez pontossági igény kérdése.
Pl. valóban, lehet a (forgó, keringő) Földhöz is rögzíteni vonatkoztató rendszert. Innentől pontossági kérdés, hogy pl. a Newton törvények teljesülnek-e vagy sem. Egy példa erre a leejtett test pályája.
1xű
demokritosz
2009. 09. 01. 16:22

1xű

"Ez pontossági igény kérdése."

Nem értek vele egyet.
1xű
2009. 09. 01. 16:30

Mondok egy példát.
Az egyenlítőn felépítek egy pontosan függőleges hengeres jó magas (legyen 100 m) tornyot (ami tehát a vízszintes talajra merőleges), aminek a tetején levő, a hengeres szélétől 1 m-re kinyúló erkélyéről leejtek egy testet, akkor az hova fog leesni?
1 m-re a torony szélétől?
Ki lehet-e ezt előre számolni?
1xű
Privát Emil
2009. 09. 01. 22:43

"Nem értek vele egyet."

Ez egyáltalán nem számít, te hülyeség-etalon.
demokritosz
2009. 09. 02. 11:03

1xű

"1 m-re a torony szélétől? "
Nem.

"Ki lehet-e ezt előre számolni? "

Igen. Ha a légellenállást elhanyagoljuk, akkor nagy pontossággal ki lehet számolni.

1xű
2009. 09. 02. 13:55

Természetesen elhanyagoljuk, kérlek írd meg, Te hogyan látod a számítás menetét.
1xű
demokritosz
2009. 09. 02. 14:35

1xű

Közelítő számításom szerint:

4,5 sec amíg a test földet ér

A torony teteje és az alja között van 0,001 m/s sebességkülönbség

Ennek a szorzata: 4,5 mm

Ennyivel előrébb esik le a test.
De csak gyorsan számoltam. Nem ellenőriztem le.
1xű
2009. 09. 02. 15:26

Köszönöm, lényegében megkaptam a választ a kérdésemre, nem firtatva a numerikus részleteket, a lényeg: nem a Föld közepe felé esik le a test, hanem egy kicsit oldalra, azaz nem a kiindulási potot a Föld közepével összekötő egyenes mentén.
Befejezhetjük ezt a témát?
1xű
t1m3trav3l
2009. 09. 03. 08:31

"Én ezzel nem értek egyet.
A fénykúp csúcsába érkező fényjelek a múlt eseményeiből jönnek, és az onnal indulók a jövő eseméneit érik el.
A fénykúp alsó része az, amit MOST LÁTUNK, de hát azok az események már régen voltak, nem MOST. A fénykúp testjén kívüli események mindegyike lehet MOST, alkalmas IR-ből. "


Az EPR fotonpár egyik tagját fel lehet úgy írni, mintha visszafele menne az időben. Ennek olyan polarizációs iránya van már az indulásakor, mint amilyen irányba fog állni a polarizátor, amikor majd átmegy rajta. Ezt a polarizátort véletlenszerűen forgathatjuk, ami miatt máshogy nem juthat információ a fotonpár forráshoz, csakis időben visszafele.
Ez annyit jelent, hogy a fénykúpot érdemes a jelennek venni. Hiszen visszafele is lehet hatni, de mindig csak a fénykúp felületén.
Az idő relatív, nincs olyan hogy MOST meg régen. Ezt nem én mondom, hanem Einstein elmélete. Vagy ha nem tetszik, akkor el kell vetni a relativitást.

Vissza lehet vajon küldeni mondjuk a lottó húzás eredményét a múltba?
Egyértelmű, hogy a fénysebesség miatt minél távolabbi múltba akarjuk visszaküldeni az információt, annál nagyobb távolságra kell küldeni a fotonpár egyik tagját. Ha 1 percnyire akarok visszamenni az időben, akkor 300000*60 km-re kell küldeni a fotont. Ekkor az ott lévő ember feladhatja elektronikusan a számokat, amiket a jövőből kapott, de a feladás tényét a Földre visszaszállító jel ha fénysebességgel is megy, akkor is csak a húzás után fog visszaérkezni.
Ehhez két fénykúpot kell elképzelni, ahol a második fénykúp középpontja az első jövő kúpjában van. Ekkor a második múlt fénykúpja soha nem ér bele az első múltjában. A feladott számok mindig csak a húzás után érkeznek a Földre vissza.

Persze van más megoldás is, de nem lövöm le a poént, tessék gondolgozni.
(Most felejtsük el, hogy a fotonokat le kell válogatni, vegyük úgy, hogy ez a probléma már megoldódott.Bár a valóságban ez megakadályozza az időutazást. )
1xű
2009. 09. 03. 09:14

Köszönöm, de sajna ebből egy szó nem sok, annyit sem értek (nem lévén fizikus), pl. nem tudom, mi az az EPR fotonpár.
De annyit hallomásból tudok, hogy a mikrovilágban tapasztalt jelenségekre nem teljesen alkalmzható a specrel.
Az én felfogásomban az idő IR-függő, ezért pl. a MOST is az, pl. mostani billentyűleütéssel egyidejű eseményel IR választásától függően mások és mások.
Ettől függetlenül, osztályozhatjuk, hogy mely események lehetnek a mostannal egyidejűek, és melyek azok, amelyek minden IR-hez képest ezen eseményhez képest a múltban (az esemény fénykúpjának "alsó" testén belül levők, beleértve a kúp palástját is) vagy a jövőben (a felső testben) történnek.
Az esemény fénykúpjának testén kívüli pontok pedig mind lehetnek egyidejűek az illető eseménnyel, alkalmasan választott IR-ben.
1xű
demokritosz
2009. 09. 03. 09:16

1xű

Látom nagyon szabadulni akarsz a témától. Vajon miért?

Az eredeti kérdés az volt, hogy a Föld (középpontja) központként viselkedik-e a födfelszíni és a földközeli jelenségeknél. Ezt nem tudtad megcáfolni. Nem is lehet.

A te példádban a leeső test pályájavonala valóban nem esik a a kiindulási potot a Föld közepével összekötő egyenesbe. Ez csupán azért van mert a Föld forog.

De például a test gyorsulása mindig a Föld közepe felé mutat.
Egy Föld körül keringő műhold ellipszis pályán kering a Föld körül, ahol a Föld az ellipszis pálya fókuszában van.
A felhőkarcolókat függőlegesre építik, a függőleges irány pedig a Föld középpontja felé mutat.
Az emberek bármely pontján is állnak a Földnek függőlegesen állnak, amely szintén a Föld közepe felé mutat.

Vagyis számos olyan példát lehet említeni, amelyben a Föld középpontként viselkedik.

A Földközéppontú világkép tapasztalatokon alapul. Ez a világkép tökéletesen működik a Föld közelében. De például nem működik a Marson, mert a Mars környezetében a marsközéppontú világkép működik jól.

Tévedés tehát, hogy a földközéppontú világkép egy hülyeség lenne. Csak nem szabad kiterjeszteni a Föld közeléből a világ egészére.

Persze tudom, hogy másképpen tanultad, de tudod, nem minden szentírás, amit az iskolában tanítanak. Gondolkodni is lehet néha.

1xű
2009. 09. 03. 10:13

Nem hiszem, hogy azon bármi vita lenne, hogy a Földközéppontúság helyes szemlélet a Földön, pláne a hétköznai életben. magam írtam ezt megerősítő példákat.
De a tegnap kszámoltad a 100 m-est toronyból mennyire térül el a leeső test a toronyhoz képest, a számítás egyik fontos tényezője volt a torony alja és teteje sebességeinek a különbsége.
Meg tudod pontosan fogalmazni, mihez képesti sebességek ezek?
1xű
előző 200/1057. oldal 197 198 199 200 201 202 203 következő Ugrás a(z) oldalra