[origo] címlap hírek levelezés internet előfizetés [OK.hu]


TÖRTÉNHETETT-E MÁSKÉNT A VILÁGEGYETEM SZÜLETÉSE?

aszterix - 2007. 01. 14. 01:06 Nyitóüzenet megjelenítése
előző 367/430. oldal 364 365 366 367 368 369 370 következő Ugrás a(z) oldalra
Anna Perenna
2010. 04. 28. 19:36

Igen, pontosan így van:))
tkoz
2010. 04. 28. 17:42

leptonok - Az elemi részecskék egyik osztálya, ide tartoznak az elektron, a müon, a tauon és antirészecskéik, valamint a hozzájuk tartozó neutrínók és antirészecskéik. Az első három részecske egymástól csak tömegükben tér el, a müon tömege az elektronénak kb. 210-szerese, a tauon tömege az elekt ro nénak kb. 3550-szerese, mindegyik egységnyi negatív töltésű és feles spinű. Az elektron stabilis, a müon átlagos élettartama 2 mikrosec, elektronra és neutrínókra bomlik, a tauon átlagos élettartama hét nagyságrenddel kisebb a müonénál, főleg elektronra és neutrínókra vagy müonra és neutrínókra bomlik. A neutrínók elektromosan semlegesek, tömegértékükre jelenleg csak felső korlát ismeretes. Gravitációs, elektromágneses és gyenge köl­csön ha tás ban vesznek részt. A leptonok a leptonszámmal jellemezhetők, a ré szecs ké ké 1, az antirészecskéké -1. A leptonszámok összege minden ré szecs ke re ak cióban szigorúan megmaradó mennyiség, e törvényt elsőként Marx György ismerte fel. A megmaradási tétel közelítőleg külön-külön is érvényes az elektronszámra, müonszámra és tauonszámra, amelyet csak a neutrínó-oszcilláció sért meg. Jelenleg a leptonokat és a kvarkokat elemi ré szecs kék nek tartjuk, ezeket nem tudjuk más, ismert elemi részecskékből összerakni. Az elektron, a neutrínója és két kvark (u, d), továbbá a müon, a neutrínója és két kvark (c, s), illetve a tauon, a neutrínója és két kvark (t, b) az elemi részecskék három ismert generációját alkotják.
cyprian
2010. 04. 28. 17:28

Szerinted a tükörről ugyanaz a valami verődik vissza, ha ezt a valamit fotonnak nevezzük?
hanjó
2010. 04. 28. 16:30

"Lapátokról "visszapattanó' foton szerintem nem a legjobb elképzelés. ..."
- Nem kormozott felületről van szó.

"... Foton abszorpciója, majd egy másik foton kisugárzása szerintem jobb modell. ..."
- Akkor a lapátkán nézd az impulzusváltozást
tkoz
2010. 04. 28. 16:21

Érdekes. Az elejét nem értem.
Tér nincs, Téridő nincs. vagyis mint önálló valami. a tér és idő vagy téridő a mozgóponthoz rendelhető fizikai jellemző. Tehát pl a Nap-Föld mozgás vizsgálatánál a Naphoz (pontosabban a középpontjához) rendelhető 1 téridő, és a Földhöz. A földről nézve a fény elgörbül a Nap mellett. Relativ görbülés.
cyprian
2010. 04. 28. 14:43

Lapátokról "visszapattanó' foton szerintem nem a legjobb elképzelés. Foton abszorpciója, majd egy másik foton kisugárzása szerintem jobb modell. Ha így képzeljük el, akkor ez úgy látom, megegyezik Einstein foton-impulzus modelljével, amit már gondolom, elolvastál. Vagy van különbség szerinted?
hanjó
2010. 04. 28. 14:22

Köszi, de ebben az esetben más a helyzet, mert a lapátokról 'visszapattanó' foton impulzusváltozása (ha elhanyagoljuk a lapátka sebességét és pozitív előjellel veszem a visszafelé haladó foton impulzusát):

E/c - (- E/c) = 2 E/c

(Megjegyzés: A nem kormozott lapátú radiométerekről van szó.)
Anna Perenna
2010. 04. 28. 14:02

Lehet, hogy ezért nem sikerült még senkinek sem kimutatnia kvarkcsillagot, de kíváncsi leszek, hogy vajon az LHC-ben mennyi ideig "lesz életképes" a kvark-gluon plazma. Hiszen az Univerzum is csak a másodperc törtrészéig volt kvark-gluon plazma állapotban....
cyprian
2010. 04. 28. 13:48

(Meg kell jegyezni, hogy a radiométerek megvilágítva forognak. Mitől?)

Ezt vezette le Einstein: a foton impulzusából hogyan lesz mozgási tömeg.
Még egyszer idézem, 2. pont:

http://www.hrasko.com/peter/ekvi.pdf
hanjó
2010. 04. 28. 11:45

"... A tömeghiányra érvényes a képlet, ..."
- Még annyit, hogy pl. a pozitron-elektron párképződésre is.
(E = 2 me²)
hanjó
2010. 04. 28. 11:27

Az E = m c²-ből számolható tömeget relatív tömegnek is nevezik.
(Meg kell jegyezni, hogy a radiométerek megvilágítva forognak. Mitől?)
Irbisz
2010. 04. 28. 11:07

én azt olvastam, h. csak az általad említett igen nagy energiaszinteken is csak igen rövid ideig fordulhatnak elő szabad kvarkok.
cyprian
2010. 04. 28. 11:05

tehát az einsteini ekvivalencia formula nem alkalmazható a fotonra?

Az E=mc^2 csak részben alkalmazható. A tömeghiányra érvényes a képlet, azonban a mozgási energiára már nem alkalmazható.
Ha Anna által felírt energia-impulzus képletet a test sebességére akarjuk megoldani, akkor csak sorbafejtés után kapjuk meg az energiát:

E=mc^2 + 1/2mv^2 + 3/8mc^2(v^4/c^4) + ......

Itt ha v=0, csak akkor E=mc^2, egyébként ha a testnek sebessége van, már nem érvényes. De mint tudjuk, a fotonnak nem lehet a sebessége nulla. tehát filozófiai ellentmondás van a fenti képletben. Ez a filozófiai ellentmondás 30 éven keresztül foglalkoztatta Einsteint, és csak 1938-ban állt elő olyan megoldással, amely a fotonra nézve is kielégíti a kinetikai energia fogalmát, de csak 1946-ban tudta publikálni. Itt található Einsein végső megoldása, a 2. pont alatt:

http://www.hrasko.com/peter/ekvi.pdf
Anna Perenna
2010. 04. 28. 11:00

Azért nem, mert ha már több száz GeV a Fermi-energia, részecskéikre válnak a hadronok, tehát lényegében kvark-gluon plazma jön létre. Ezt akarják kísérletileg is létrehozni az LHC-ben ólom-ólom atommagok ütköztetésével......
Irbisz
2010. 04. 28. 10:55

A kvarkbezárás jelensége nem zárja ki a kvarkcsillagok létezését?
hanjó
2010. 04. 28. 10:29

"Ez most vicces hozzászólás akart lenni? ..."
- Az, mert a kettő elválaszthatatlan és a kvantum energiája a frekvenciával egyenesen arányos.

hanjó
2010. 04. 28. 10:09

Ajánlom figyelmedbe EZT.
Elminster
2010. 04. 28. 10:02

"... Ez utóbbi p=h/λ a fontos egyébként. Mutatja, hogy a kvantumok impulzusához nem tömeg kell, hanem hullámhossz. ..."
- Én meg azt hittem, hogy frekvencia.


Ez most vicces hozzászólás akart lenni?
Mert ha komoly a kérdés, akkor ott súlyosabb problémák vannak, mint eddig gondoltam.
A hullámokkal kapcsolatban van egy alapösszefüggés:

Azaz a hullám fázissebessége egyenlő a hullámhosszának és a frekvenciájának a szorzatával. Adott v sebességnél az egyik hullámparaméterből számolható a másik. Gyengébbek kedvéért: minden összefüggés ugyanúgy megadható hullámhosszal, mint frekvenciával, csak a
λ=v/f
vagy az
f=v/λ
behelyettesítést kell megcsinálni.
hanjó
2010. 04. 28. 09:51

"... Ez utóbbi p=h/λ a fontos egyébként. Mutatja, hogy a kvantumok impulzusához nem tömeg kell, hanem hullámhossz. ..."
- Én meg azt hittem, hogy frekvencia.
Elminster
2010. 04. 28. 09:45

Köszi, tehát az einsteini ekvivalencia formula nem alkalmazható a fotonra?

Nem.

Egyébként az ekvivalencia formula csak egy töredéke a teljes összefüggésnek, ami a négyesimpulzus-vektorból vezethető le. Az megadja minden részecske minden impulzus- és energia-komponensét. Ha tömeggel rendelkezik a részecske, akkor és csak akkor a sajátrendszerében vizsgálva (p=0) az E=m*c^2 ekvivalencia formulára egyszerűsödik a dolog.
előző 367/430. oldal 364 365 366 367 368 369 370 következő Ugrás a(z) oldalra